16. 6. 2017

Víra

Žiju s tím od malička. Nikdy jsem se za to nestyděl, ale vyrůstal jsem v době, která mě naučila se tím moc nechlubit. Hádal jsem se kvůli tomu se soudružkou učitelkou a nechodil pak kvůli tomu do školky. Jednou jsem kvůli tomu asi nedostal práci. Po dvou kolech úspěšných zkoušek a testů totiž následoval formální pohovor s majitelem firmy, který končil cílenou otázkou na mé gymnaziální studium:
- Proč jste chodil na Biskupské gymnázium?
- Protože jsem věřící.

Jako věřícího vás dneska nikdo nepronásleduje, ale pokud to myslíte s vírou vážně, budete narážet.
Narážet na lidi, kteří si budou myslet, že víra je projevem mentální retardace, na lidi, kteří si budou myslet, že když věříte v Krista, jste automaticky inkvizitor, lovec čarodějnic a palič knih. Na lidi, kteří by neudělali vtip o černoších či homosexuálech, ale budou rádi vtipkovat na téma pedofile kněží. Z druhé strany budete narážet na fanatiky, kteří vás budou přesvědčovat, že jít do kostela v riflích je hřích. Na obhájce tradičních křesťanských hodnot, kteří je používají jako zaklínadlo proti všem bubákům. Ježíšovo učení není tradiční. Naopak je spíš revoluční. Vyžaduje každodenní souboj s vlastním pohodlím. Ježíš většinou nepranýřoval konkrétní lidské hříchy. Až na jednu výjimku a tou je náboženské pokrytectví. "Celníci a nevěstky budou první v ráji", říkal. Dnes bychom to mohli snad parafrázovat třeba "homosexuálové a komunisti budou první v ráji". Mimochodem podle mě nejlépe zfilmované evangelium je od P.P. Pasoliniho.

Už vím, že nemá cenu zabředat do velkých diskuzí. V diskuzi málo kdy někoho přesvědčíte, aby změnil názor, i když jde třeba o fotbal, natož když jde o něco tak niterného jako je náboženství.
O víře nestačí mluvit. Měla by být vidět.
Můj obdiv mají všichni, kdo se snaží žít podle svého svědomí a neobelhávají sami sebe.

Tolerance není bezvýhradný souhlas. Já třeba nikdy nebudu souhlasit s tím, že předmanželské soužití muže a ženy je OK, ale neznamená to, že budu nenávidět všechny, kdo si myslí opak. Tolerancí se dnes často myslí otevřenost vůči novému, ale nezapomínejme tolerovat i to staré, třeba víru našich předků. Jak se zpívá ve známém spirituálu: "Neberte nám starou víru…co jste nám místo ní dali, to není dobrý dost." 
@Jan_Svancara