26. 8. 2017

(Anti)psychotický efekt nevšední reality

8 let se léčím se schizoafektivní psychózou. Ač to může působit nepravděpodobně, není to na mně příliš znát. Jsem jiná, než jakou mě očekáváte. Jsem příliš hodná na některé, příliš zlá na jiné, příliš přísná na sebe. Vím, čeho chci v životě dosáhnout, vím, kam směřuji – na rozdíl od některých jiných, tzv. normálních lidí.

Při manických stavech mohu být pro blízké okolí nesnesitelná, pro okolí širší jsem ovšem zajímavým úkazem proměny osobnosti: z šedé myšky se stává komunikativní raketa! Prudké návaly energie a kreativity, empatie level tisíc, zvýšené sebevědomí, nehynoucí smysl pro humor, všeobecná otevřenost vůči čemukoli, argumenty na vše za jakýchkoliv okolností, sklony ke konání dobra pro celý svět. Znamení, jako jsou nápisy v ulicích, náhodné rozhovory kolemjdoucích nebo SPZky aut, udávají směr neodkladné cesty za lepšími zítřky. Jen pro představu: vynásobte nekonečněkrát pozitivní účinek extáze, dostanete výsledek rovnající se mánii.

Ovšem každá barvitá a nádherná manická epizoda je draze vykoupená následnou depresí. Vylézt z postele se stává nadlidským úkonem. Okleštěné emoce a nechuť k životu jdou se mnou ruku v ruce. Všechno kolem je zamračené a šedé jako deštivé podzimní půl páté ráno. Témata ke konverzaci se zbývajícími blízkými vyždímána do minuty. Všeobjímající prázdnota.

Stavy stabilizované jsou nejschůdnějšími okamžiky psychicky nemocného člověka. Cítí se průměrně a to je dle české psychiatrické péče ideální. Hlavně pěkně papat kouzelné pilulky a nemít nadnesenou náladu – v případě opaku je hospitalizace na psychiatrii více než doporučená. Nikdy mě nebavilo být „normální“ a svým způsobem si cením své bipolární poruchy jako určitého daru a za žádné plané štěstí bych ji nikdy nevyměnila. Už kvůli tomu, že pohádky o zakletých princeznách stejně nejsou o nikom jiném než o bipolárně narušených osobnostech. Takže polibek od prince je něco jako návrat z blázince.